27 januari 2013

Vinterfåglar inpå knuten - Sveriges Ornitologiska Förening

Fri bild, Gråspett, Foto Stefan Oscarsson/N  www.osqar.se

På somrarna när jag var liten åkte träskorna på och den stora tunga kikaren hängdes runt halsen så att den låg och dunsade långt nere på magen. I ena handen hade jag sedan den stora grönvita fågelboken. Med förmaningar om att inte tappa kikaren i backen gav jag mig iväg på fågelskådning ute på ön där sommarstugan låg - och fortfarande ligger. Vad spännande det var. Säkert röjde träskorna mig en och annan gång och fåglarna flög iväg.

Imorse var det lite annorlunda. Nybryggt te, polarbrödsmackor med kaviar, ved i spisen och så var det bara att kika ut genom köksfönstret från kökssoffan och börja räkna fåglarna kring fågelbordet. Varför nu detta?

Jo, för sjunde gången genomförs det årliga evenemanget ”Vinterfåglar Inpå Knuten” av Sveriges Ornitologiska Förening, SOF. Startskottet gick i fredags och håller på till måndag. Räkningen är till för att "öka kunskapen om fågelfaunan vintertid och för att på sikt kunna följa trender av ökningar och minskningar bland ett antal av våra övervintrande fågelarter". 

 Än är det inte för sent att vara med. Räkningen är förlängd så att skolor, förskolor och arbetsplatser också ska kunna vara med. Hur du räknar kan du läsa om här. SOF understryker att varje bidrag är viktigt och att du inte behöver vara ett proffs på fåglar samt att det viktiga är inte att hitta de ovanliga arterna utan att räkna de vanliga fågelarterna.

Hur gick det då med räkningen vid frukostbordet plus vid stickprovskontrollerna fram till skrivande stund? Jo, så här:

  • nötskrika, 2 st
  • talgoxe, 6 st
  • blåmes, 3 st
  • talltita, 4 st
  • gråsiska, 9 st
  • domherre, 3 st
  • gråspett, 1 st
  • grönfink, 20 st
  • större hackspett, 1 st
  • bergfink, 1 st
  • (lärka av okänd art, 2 st)
Om det fanns en kategori för den coolaste och tappraste fågeln skulle jag nominera blåmesen med endast ett ben. En liten rackare som har oanade kolibri-talanger, när det är dags att "byta ben" hängandes upp och ner.

Nu SKA jag så. Tjing!

2 kommentarer:

  1. Kul att läsa att fler än jag, har suttit på spaning. Riktigt skönt och behaglig uppoffring:-)

    Kram / Therése

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med om att det var en behaglig uppoffring. Måste nog vara med nästa år också.
      Lycka till med djungelbacillen! Den verkar ha slagit till hårt. ;-)

      Radera